ساختار شکنی و عادت ستیزی عارفان تا پایان قرن 7
پایان نامه
- دانشگاه آزاد اسلامی - دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران مرکزی - دانشکده ادبیات و علوم انسانی
- نویسنده سیدمحمدرضا ابطحی نجف آبادی
- استاد راهنما انشاء الله رحمتی سیدمحمد بنی هاشمی
- تعداد صفحات: ۱۵ صفحه ی اول
- سال انتشار 1390
چکیده
ساختارشکنی و عادت ستیزی یکی از مولفه های اصلی در انسان شناسی عرفان و تصوف به معنای عام کلمه است ساختارشکنی عرفا بیانگر نوع نگاه خلاقانه مبتنی بر وقت شناسی و توجه به حالات و آنات نوبه نو در حوزه ی تجارب دینی و عرفانی آنهاست. این ویژگی باعث بوجود آمدن نظرات بسیاری راجع به این مکتب در طول تاریخ گردیده است، بطوریکه بسیاری این سنت را باعث احیاء دین و رشد و پویایی آن دانسته اند اما در مقابل گروهی این ویژگی را بدعتی در مقابل اصول اسلام دانسته و عارفانی از این سنخ را مستحق چوبه دار. عادت ستیزی و ساختارشکنی عرفا در ساحت های مختلف خود را نشان داده است. در حوزه ی زبان شطحیات عرفا اوج ساختارشکنی های زبانی را به تصویر کشیده و همچون دَم مسیحایی بر زبان مرده و معتاد روزمره می دمند و آن را از قالب های روزمره خارج می سازند.در ساحت اجتماع نیز ساختارشکنی و عادت ستیزی نمودهای مختلف و متنوعی پیدا کرده است: ملامتیه یکی از اولین فرقه های عرفان و تصوف است که اساس و شالوده ی تفکری اش بر ساختارشکنی و خلاف جهت اجتماع حرکت کردن است. جنون الهی، نوع خاصی از طریقت الهی است که در شکلی نامتعارف و خارج از چهارچوب آداب و عادات مرسوم، بیانگر حکمت های والا و تجربه های عمیق عرفانی برای کسانی است که دارای بصیرت معنوی باشند. از میان عرفا علاوه بر عطار و مولانا که در مثنوی های خود به ذکر ساختارشکنی های دیوانگان الهی می پردازند عین القضات همدانی نیز چهره ای شاخص در این عرصه است و تبیین کننده ی این ویژگی در عرفان و تصوف اسلامی.
منابع مشابه
آداب خوراک در ادبیات عارفان و صوفیان ایران تا پایان قرن هفتم هجری
با ورود اسلام به ایران، بسیاری از ابعاد فرهنگی و تمدنی ایران دستخوش دگرگونی شد. یکی از این حوزهها، قلمرو خوراک و آداب مربوط به آن بود که طی سدههای دوم تا هفتم ق و همزمان با دوره تثبیت چیرگی اسلام بر زندگی ایرانیان در دورهی خلافت عباسی، شکل فرجامین خود را پیدا کرد. این دگرگونیها از مسیرهای متفاوتی به متن جامعه ایرانی راه یافت. یکی از این مسیرها، عارفان و صوفیان عرفا و متصوفه بودند که بر پایه...
متن کاملآداب خوراک در ادبیات عارفان و صوفیان ایران تا پایان قرن هفتم هجری
با ورود اسلام به ایران، بسیاری از ابعاد فرهنگی و تمدنی ایران دستخوش دگرگونی شد. یکی از این حوزه ها، قلمرو خوراک و آداب مربوط به آن بود که طی سده های دوم تا هفتم ق و همزمان با دوره تثبیت چیرگی اسلام بر زندگی ایرانیان در دوره ی خلافت عباسی، شکل فرجامین خود را پیدا کرد. این دگرگونیها از مسیرهای متفاوتی به متن جامعه ایرانی راه یافت. یکی از این مسیرها، عارفان و صوفیان عرفا و متصوفه بودند که بر پایه ...
متن کاملزن و تحولات سیاسی از قرن 7 تا پایان دوره پهلوی
جامعه معاصر ایران، جامعه ای در حال گذر است. ویژگی دوران گذار بهم ریختگی اوضاع عمومی جامعه و آشفتگی های کرداری و اندیشهای است. ساختارهای سیاسی به همراه ساختارهای فرهنگی، اجتماعی و اقتصادی به عنوان بخشی از جامعه در حال گذار از اقتدار سنتی به اقتدار عقلانی است. در این میان وضعیت زن ایرانی به جبر یا اشتیاق دچار تغییرات کیفی شده است اما در عرصه تحولات سیاسی در مقایسه با وضعیت زنان در جهان غرب، جایگا...
متن کاملتحول انگارۀ خاک در ارتباط با مفهوم انسان در آرای عارفان مسلمان تا پایان قرن ششم هجری
مفهوم انسان و چیستی آن همواره از مهمترین دغدغههای متفکران مسلمان بوده است. در این میان، حوزۀ معرفتی تصوف بر ارزش جایگاه هستیشناسانه انسان تأکید ویژهای دارد. فضیلت انسان تا اواخر قرن پنجم منحصراً بر مبنای باطن یا بُعد روحانی او تعریف میشد. بااینحال، از قرن ششم، کالبد خاکی انسان کانون توجه صوفیان قرار میگیرد و به تبع آن تحول عمدهای در انگارۀ خاک حادث میشود. در ابتدا، هدف از برجستهسازی فضا...
متن کاملبهداشت در ایران از آغاز تا پایان قرن سوم هجری
برای پی بردن به سیر پیشرفت بهداشت در ایران ذیلا بمطالعه چگونگی این رشته از علوم د رچهار دوره مشخص می پردازیم الف- بهداشت از دوران آریائیها تا هخامنشیان ب- بهداشت در دوران ساسانیان ج- بهداشت درقرون اولیه هجری
متن کاملمنابع من
با ذخیره ی این منبع در منابع من، دسترسی به آن را برای استفاده های بعدی آسان تر کنید
ذخیره در منابع من قبلا به منابع من ذحیره شده{@ msg_add @}
نوع سند: پایان نامه
دانشگاه آزاد اسلامی - دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران مرکزی - دانشکده ادبیات و علوم انسانی
کلمات کلیدی
میزبانی شده توسط پلتفرم ابری doprax.com
copyright © 2015-2023